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Sim, Sung-Han
Smart Infrastructure Systems Lab
Research Interests
  • Structural Dynamics, Smart Sensor and Sensor Network, Structural Health Monitoring, Digital Image Processing

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차세대고속열차 운행에 따른 호남고속선 강합성교의 동특성 분석

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Title
차세대고속열차 운행에 따른 호남고속선 강합성교의 동특성 분석
Other Titles
Dynamic Behavior of Composite Steel Girder Bridge Exceeding Train Speed 350km/h
Author
Kim, EunsungPark, JongWoongSim, Sung-Han
Issue Date
2013-07
Publisher
한국산학기술학회
Citation
한국산학기술학회논문지, v.14, no.7, pp.3518 - 3527
Abstract
The new developed train(HEMU-430X) faces running at high speed over 400km/h. But The Korea railway design code gives guidelines below 350km/h speed. Honam HighSpeed Railway was also designed based on the design standard below 350km/h. Existing infra structures have to be reviewed at high speed running and the design guideline for the speed over 350km/h should be prepared as soon as possible. This paper presents (1) the simulation results of composite steel girder bridge(Kaya Bridge of Seoul-Pusan HighSpeed Railway), (2) values measured at this bridge and the comparison with simulation results, and (3) the prediction of Yonjung bridge being constructed in Honam HighSpeed Railway. 새로 개발된 차세대고속열차(HEMU-430X)가 400km/h 이상의 고속운행을 앞두고 있으나, 우리나라 철도설계기준은 350km/h이하의 운행속도에 대한 지침을 제시하고 있으며, 호남고속선도 350km/h이하의 기준을 적용하여 설계되었다. 350km/h를 초과하는 고속운행에 대해 기존 인프라의 성능을 검토하고, 고속운행을 대비한 설계기준 마련이 시급한 바, 이 연구에서는 증속에 대한 경부선 가야고가에 대해 시뮬레이션하고, 차세대고속열차(HEMU-430X) 시험운행 중 측정된 가야고가의 가속도, 변위 데이터를 비교, 검토하여 350km/h이상의 열차운행에 대한 강합성 소수주형교의 동적거동을 분석하였다. 경부고속선 가야고가 분석결과를 토대로 내년도 완공을 앞두고 있는 호남고속선 연정교에 대해 수치해석을 통해 실제 HEMU 시범운행시 발생할 수 있는 동적 거동을 예측하였다.
URI
https://scholarworks.unist.ac.kr/handle/201301/9998
DOI
10.5762/KAIS.2013.14.7.3518
ISSN
1975-4701
Appears in Collections:
UEE_Journal Papers
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