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김진영

Kim, Jin-Young
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지역공영방송의 프로그램 경쟁력 제고방안- 편성패턴, 시청행태, 광고시장현황을 중심으로

Alternative Title
The Study of Competitiveness of Local Broadcasting Programs: focusing on the pattern of programming, viewing, and advertising market
Author(s)
Kim, Jin-Young이상훈한태학
Issued Date
2008-03
URI
https://scholarworks.unist.ac.kr/handle/201301/8845
Citation
언론과학연구, v.8, no.1, pp.81 - 120
Abstract
본 연구는 설문조사와 자료분석 등을 통해 지역방송의 프로그램 편성패턴, 시청행태, 광고 현황 등을 분석하면서 지역공영방송의 프로그램 경쟁력 강화 방안을 모색하였다. 먼저 지역방송사의 편성패턴을 살펴보면 지역방송사들 모두 프라임타임대를 제외한 비슷한 시간대의 로컬시간대를 가지고 있고 프로그램 경쟁력 강화를 위해 광역 공동프로그램을 마련하고 지역프로그램의 동시편성이 이루어져 시청률을 높이기 위한 노력을 하고 있으나 프라임타임대를 활용한 적극적인 편성에는 한계를 보이고 있다. 부산과 울산시민들을 대상으로 설문조사를 실시한 결과, 지역방송을 시청하지 않는 가장 주된 이유는 “지역의 일에 관심이나 애착이 없다”가 아니라 재미가 없고 시청자들의 지적 호기심을 자극할만한 정보도 없을 뿐 아니라 심금을 자극할 수 있는 감동도 적기 때문인 것으로 나타났다. 또한 지역민들의 주 시청프로그램 장르에 대한 질문에서는 지역방송의 가장 경쟁력 있는 프로그램이 뉴스와 정보/교양프로그램이라는 것을 재차 확인할 수 있었을 뿐 아니라 오락프로그램도 지역민들에게 가까이 다가 갈 수 있는 가능성이 충분한 장르임을 엿볼 수 있었다. 지역방송의 모든 프로그램 장르에 대한 지역민들의 만족도는 보통이하의 수준에 머물고 있는 것으로 나타났다. 이는 지역민들이 가장 많이 시청하는 뉴스와 정보/교양프로그램에 대한 만족도를 높이는 것이 급선무이고, 점차적으로 오락프로그램의 새로운 포맷을 계발하여 지역방송의 경쟁력을 강화하는 것이 바람직한 것으로 사료된다. 또한 지역 광고실무자 집단심층면접 결과, 서울과 비교한 지역 광고회사의 인적 물적 규모의 차이와 광고주들의 인식의 차이를 극복하기 위해서는 지역 광고산업과 지역방송의 공생을 위한 방안이 절실하게 요구된다고 지적하였다.
This study explores competitiveness of local broadcasting programs focusing on the patterns of programing, viewing, and advertising market. In terms of patterns of programming for local broadcasting, the degree of duplicate programming of similar types between channels is relatively high and local stations have a similar programming pattern excepting prime-time hours. In order to raise ratings and qualities, the stations are trying to make cooperative production. However, local residents have a limited opportunities to choose the programs produced by local broadcasting stations. Based on a survey of 600 respondents in Busan and Ulsan, we found that local residents respond that local television programs are not desirable. They evaluate that the television programs do not contain interesting information as well as impressive and touching stories in their contents. Meanwhile, respondents answered that the most competitive program genres are news programs and information/cultural program genres. It means that in order to raise program competitiveness, local television producers should make their efforts to enhance viewers" satisfaction focusing on news programs and information/cultural program.
Publisher
한국지역언론학회
ISSN
1598-2653

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